سامان :: نگین استان چهارمحال و بختیاری
سامان :: نگین استان چهارمحال و بختیاری

سامان :: نگین استان چهارمحال و بختیاری

www.samancity.ir

تولید 23 هزار تن بادام در چهارمحال و بختیاری/ افزایش تولید بادام

23 هزار تن بادام در سال جاری از سطح 11 هکتار توسط باغداران چهارمحال و بختیاری تولید شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، تولیدات کشاورزی برای کشور و استان ها از نظر اقتصادی و اجتماعی اثرات خوبی به همراه دارد ، اغلب مردم استان چهار محال و بختیاری کشاورز و از طریق تولیدات کشاورزی زندگی خود را تامین می کنند.

کشاورزی برای مردم استان چهار محال و بختیاری برکت زیادی برای زندگی آنها به همراه دارد.

بیشترین باغات و مزارع در این استان در شهرستان شهرکرد و بخش سامان واقع شده است، در بخش سامان با وسعت 548 هزار و 75 کیلومتر مربع دارای دو دهستان شوراب صغیر به وسعت 311 هزار و 25 و هوره به وسعت 237 هزار و پنج کیلومتر مربع با جمعیت 50 هزار و 500 نفر و 36 هزار و نفر شاغل در بخش کشاورزی که 90 درصد این افراد باغدار هستند.

منابع آبی این بخش از رشته رودخانه دائمی زاینده رود با دبی 60 متر مکعب ، 190 قنات ، 232 دهنه چشمه و 30 حلقه چاه باغات است.

در بخش سامان و حاشیه زاینده رود با بیش از 14 هزار و 123 هکتار باغ مثمر تولید محصولات باغی از قبیل بادام، گردو، انگور، سیب، هلو، زرد آلو و .... تولید می شود.

از عمده محصولات این بخش سامان بادام ، گردو است که عمده تولیدات باغداران این منطقه است و تولیدات بادام و گردو برای استان و کشور از نظر اقتصادی  نقش مهمی دارد.

بادام نهال و بارور هشت هزار و 814 هکتار، گردو نهال و بارور یک هزار و 770 هکتار در این بخش وجود دارد.

تولیدات بادام در هر هکتار 202 تن و گردو 205 تن در هکتار است.

از 14 هزار و 123هکتار باغ های بخش سامان بیش از شش هزار هکتار به صورت آبیاری تحت فشار آبیاری می شوند که  هرنیم هکتار یک نفر اشتغال زایی برای این بخش به همراه دارد.

صادرات محصولات این بخش به استان های اصفهان، فارس ، خوزستان و هرمزگان صورت می گیرد.

محصولات بادام و گردو به کشورهای حاشیه خلیج فارس،هند و ... صادر می شود.

معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهار محال و بختیاری با اشاره به اینکه 23 هزار تن بادام در سال جاری در استان برداشت شده است، اظهار داشت: این میزان برداشت بادام از 11 هزار هکتار صورت گرفته است.

حمیدر رضا منصوری با بیان اینکه برداشت بادام در استان افزایش داشته است، بیان داشت: هر هکتار زمین برای استان یک نفر اشتغال مستقیم ایجاد می کند.

وی با بیان اینکه تولید محصولات خشکبار برای کشاورزان اقتصادی تر از محصولات دیگر است، عنوان کرد: باغداران این استان  انواع محتلف بادام را تولید می کنند.

برداشت 12 هزار تن گردو از باغات چهارمحال و بختیاری

منصوری با بیان اینکه 12 هزار و 240 هزار تن گردو از باغات استان برداشت شده است، یاد آورشد: سطح برداشت گردو در استان هفت هزار و 732 هکتار بوده است. 

معاون باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهار محال و بختیاری تصریح کرد: برداشت گردو در این استان نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش داشته است.

حمیدر رضا منصوری با اشاره به اینکه 11 هزار هکتار باغات در حال توسعه در استان وجود دارد، بیان داشت: اغلب این طرح های برای مردم و جوانان فارغ التحصیل رشته کشاورزی است.

 20 طرح کشاورزی  در سامان واگذارشده است

بخشدار سامان با بیان اینکه  20 طرح کشاورزی شامل طرح های عام المنفعه و ملی در این بخش واگذار شده است، بیان داشت: این طرح ها شامل طرح شوراب صغیر ، چم خرم، طرح گرمدره، االمهدی یک و دو وسه، وزمین ها و طرح های شخصی  در این منطقه وجود دارد .

اصغر مظفری با اشاره به اینکه 60 درصد زمین های این منطقه بادام و گردو است، بیان داشت: با توجه به سرما زدگی  در حالا حاضر باغدار بیشتر از محصولات ترکیبی از قبیل میوه های دیر رس از قبیل هلو، به، سیب و .... کشت می کند.

مظفری با بیان اینکه عمده مشکل کشاورزان این منطقه انتقال آب است، عنوان کرد:  افراد واجد الشرایط  برای واگذاری زمین نیاز به کمک دارند.

وی با اشاره به اینکه کاشت  و توسعه باغات تولید و در امد را برای استان کشور به همراه دارد، بیان داشت: محصولات و تولیدات کشاورزی از جمله مهم ترین تولیدات ملی است و تنها راه حل توسعه یافتگی تولید و صادرات محصولات است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد