سامان :: نگین استان چهارمحال و بختیاری
سامان :: نگین استان چهارمحال و بختیاری

سامان :: نگین استان چهارمحال و بختیاری

www.samancity.ir

پل تاریخی«زمانخان» دومین پل مهم احداث شده برروی زاینده‌رود

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری گفت: پل تاریخی زمانخان دومین پل مهم احداث شده برروی زاینده‌رود است.

«شاهین ایل‌بیگی پور» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه‌ی چهارمحال وبختیاری-افزود: به لحاظ اهمیت تاریخی به گفته‌ی برخی مورخان این پل پس از پل الله وردیخان(سی و سه پل اصفهان) دومین پل مهم احداث شده برروی زاینده‌رود است.

وی گفت: پل «زمانخان» از شاهکارهای معماری دوران صفوی است که از دو دهانه نامساوی به طول 5 و 5/6 متر تشکیل شده و ستون وسط آن، متکی بر تخته سنگی بریده شده است.

ایل‌بیگی‌پور افزود: «پل زمانخان» شباهت‌های زیادی به پل‌های دوران ساسانی دارد و می‌توان آن را بقایای «پل دز» در شهرستان دزفول و سایر بندها و پل‌های مربوط به این دوران دانست.

وی ادامه داد: مطالب زیادی در زمینه‌ی علت و چگونگی ساخت این پل عنوان شده است.

ایل‌بیگی پور خاطرنشان کرد: این بنا یک‌بار در سال 1022 شمسی توسط کارگزاران حکومت صفوی و برای بار دوم در سال 1321 شمسی به وسیله‌ی حاج عبدالحسین قزوینی مالک قریه‌ی چم عالی به طور کامل تعمیر و مرمت شد و با احداث دیوار سنگی در طرفین، استحکام آن دو چندان شد.

وی تصریح کرد: این پل در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۷۸به ثبت آثار ملی ایران رسید.

براساس این گزارش، پل «زمانخان» در 26 کیلومتری شمال غربی شهرکرد مرکز استان و 5 کیلومتری شهر سامان برروی رودخانه‌ی زاینده‌رود قرار دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد