سامان :: نگین استان چهارمحال و بختیاری
سامان :: نگین استان چهارمحال و بختیاری

سامان :: نگین استان چهارمحال و بختیاری

www.samancity.ir

کوچه های سرپوشیده در روستای یاسه چای

مژگان ریاحی مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان چهار محال و بختیاری گفت: روستای یاسه چای با کوچه های سرپوشیده متعلق به دوران صفویه است.

روستای یاسه چای در حاشیه زاینده رود و در محدوده کوهستانی شمال شهرستان شهرکرد قرار دارد. این روستا در فاصله 38 کیلومتری شهر سامان ، 50کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهار محال و بختیاری واقع شده است.

اهالی یاسه چای، در گذشته برای امنیت روستا کوچه های این روستا را سرپوشیده و به صورت دالان هایی ساخته اند که این دالان های خشت و گلی با گذشت حدود یک قرن همچنان پا برجا و دیدنی است.

دالان‌های قدیمی و بافت معماری خاص ، روستای یاسه چای را به یک روستای هدف گردشگری تبدیل کرده است. خانه‌های این روستا در دامنه کوه در کنار هم و به طور پلکانی ساخته شده‌است. سالانه هزاران گردشگر به این روستا سفر می‌کنند.

مرمت و تعمیر این روستای تاریخی در اواخر اسفندپارسال پایان یافت.

مژگان ریاحی مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان چهار محال و بختیاری گفت : برای مرمت بافت قدیمی این روستا بیش از 45 میلیون ریال هزینه شده است.

وی افزود: استحکام دیوارها و بناهای قدیمی روستا ، اندود کاهگل دیوار دالان ها از مهم‌ترین اقدامهای انجام شده در روستای یاسه چای است.

محدوده‌ تاریخی روستای یاسه چای به وسعت سه و چهار دهم هکتار با گونه مسکونی و معابر سرپوشیده‌ خشتی در فهرست آثار ملی قرار گرفته است.

یاسه چای کلمه ی مرکب ترکی است. یاسو یعنی پهن و چای یعنی رودخانه.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد