سامان :: نگین استان چهارمحال و بختیاری
سامان :: نگین استان چهارمحال و بختیاری

سامان :: نگین استان چهارمحال و بختیاری

www.samancity.ir

پل تاریخی زمانخان ترک خورد/ عملیات عمرانی غیرمجاز شهرداری سامان

 باز شدن دریچه سد زاینده رود و روانه شدن حجم زیاد آب برای جریان افتادن آب در انتهای رودخانه زاینده رود در اصفهان، موجب آسیب و ترک دیدگی پایه سنگی پل تاریخی زمانخان در سامان شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، عوامل انسانی یکی از موارد موثر در آسیب دیدگی یک بنای تاریخی است.

در این خصوص باید گفت که فعالیتهای رفاهی یا عمرانی باید به صورتی دنبال شود که میزان آسیب به بناهای تاریخی به حداقل ممکن برسد.

اما اکنون خبر می رسد که درپی انجام اقدامات مختلف عمرانی و... در چهارمحال و بختیاری، پل تاریخی زمانخان این استان دچار آسیبهایی شده است.

پل تاریخی زمانخان در مجاورت شهر سامان در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

پل تاریخی زمانخان سامان

این پل یکی از بناهای با ارزش و قدیمی، استان چهار محال و بختیاری است که دارای دو دهانه و 30متر طول است و بر روی سه پایه سنگی طبیعی بنا شده و در 29 کیلومتری شمال شهر کرد قرار دارد.

در ادوار گذشته ایلات و عشایر بختیاری از روی پل تردد می کردند. این پل به دست یکی از روسای عشایر به نام زمانخان احداث شده و این منطقه دارای آب و هوای معتدل و بسیار لطیف و پاکیزه و در روزهای تعطیل پذیرای سیل گردشگران است.

اطراف این پل مملو از باغها و درختان گوناگون میوهکه مناظر بدیع و شگفت انگیزی را بوجود می آورده است.

ارزش تاریخی این پل بسیار بالاست که موجب شده این منطقه شلوغترین منطقه توریستی چهار محال و بختیاری باشد و سالانه هزاران مسافر برای بازدید ازاین پل به استان چهارمحال و بختیاری می آیند.

پل تاریخی زمانخان سامان در حال حاضر درپی عوامل مختلفی  مورد تهدید قرار گرفته است.

یکی از عاملها باز شدن دریچه های سد و روانه شدن حجم بالای آب در رودخانه زاینده رود و عامل مهم دیگر کندن کوه کنار پل توسط شهرداری سامان است.

پل تاریخی زمانخان واقع در شهر سامان به علت باز شدن دریچه های سد زاینده رود و و روانه شدن حجم زیاد آب در رودخانه و جاری شدن آب در پل سی و سه پل و خواجو اصفهان دچار آسیب شده است.

از طرفی هم کندن کوه کنار این پل توسط ماشینهای راهسازی که موجب ایجاد لرزش در کوه و به تبع آن در پل شده این پل را در وضعیت نابه سامانی قرار داده است.

همچنین ریختن سنگهای بزرگ و کنده شده از کوه در قسمت کنار پل موجب شده این پل مورد تهدید قرار گیرد.  

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چهار محال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه با باز شدن دریچه های سد زاینده و فشار زیاد آب خروجی از سد موجب آسیب دیدگی و ترک خوردگی پایه سنگی پل تاریخی زمانخان در این استان شده، اظهار داشت: اگر این اتفاقات در این مورد تکرار شود آسیبهای بیشتری به پل زمانخان وارد می شود.

شاهین ایل بیگی پور افزود: در حال حاضر پایداری پل مورد تهدید واقع نشده واگر این موارد به مرور تکرارشود موجب می شود که پایداری پل به خطر بیافتد.

وی بیان داشت: آب دریچه های سد زاینده رود به دلیل فشار زیاد همراه با گل و لای بوده که آب گل آلود قدرت بیشتری  در راستای تخریب دارد.

شهرداری سامان حریم پل را مخدوش کرده است/ عملیات عمرانی بدون مجوز

ایل بیگی پور با اشاره به اینکه شهرداری سامان در راستای اجرای عملیات عمرانی در منطقه تاریخی تفریحی پل زمانخان حریم پل را مخدوش کرده، بیان داشت: عملیات عمرانی صورت گرفته در این حیطه بدون استعلام و بدون مجوز در حریم درجه یک انجام شده است.

وی با بیان اینکه نخاله های ساختمانی در عرصه پل وارد شده، بیان داشت: این موضوع به صورت حقوقی در حال پیگیری است و شهرداری سامان ضوابط حریم را نقض کرده است.

ایل بیگی پور در راستای صحبتهای شهرداری سامان که این اداره با طرح عمرانی در حال اجرا در این منطقه موافقت کرده، اذعان داشت: رئیس سازمان میراث فرهنگی چهار محال و بختیاری صورت جلسه کلیات طرح ساماندهی پل تاریخی زمانخان را امضا کرده و در آن طرح ایجاد ایستگاه پلیس، بازارچه و ...  در حریم پل مطرح نبوده است.

شهرداری سامان هنوز آلاچیقها و بازارچه را در حریم پل جمع آوری نکرده است

وی بیان داشت: در سال 86-87 با توجه به صورتجلسه صورت گرفته قرار شد که شورای شهر و شهرداری سامان آلاچیقها و بازارچه های در حریم پل ایجاد شده را جمع آوری کنند که این مورد تاکنون صورت نگرفته است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار مهر در راستای اقدامات شهرداری سامان در منطقه تاریخی تفریحی پل زمانخان اظهار داشت:  صورت جلسه امضا شده در مورد کلیات طرح بوده و یک طرح تفضیلی محسوب میشد و اقدامات ساخت و ساز نه در حریم پل بلکه در عرصه پل قرار بود صورت گیرد.

مژگان ریاحی افزود: در زمان معاونت اینجانب در راستای ایجاد آلاچیق و بازارچه شکایت صورت گرفت و قرار بر این شد که آلاچیقها و بازارچه ها جمع آوری شود.

وی بیان داشت: شهرداری سامان بدون ارائه طرح درحریم پل اقدام به ساخت و ساز کرده که این اقدام یک اقدام غیر قانونی است.

کارهای جانبی شهرداری 100درصد غیرقانونی

ریاحی بیان داشت: ساخت و سازهای غیر قانونی موجب از بین رفتن منظر پل شده که کارهای جانبی شهرداری در این مکان صددرصد غیرقانونی بوده و هیچگونه مجوز نداشته است.

نظرات 1 + ارسال نظر
مجتبی ع یکشنبه 16 بهمن 1390 ساعت 18:56 http://www.samanclimb.com

اول بگم کارت خیلی حوبه آفرین
خیلی ممنون به خاطر پوشش خبریت
عکس های خیلی خوبی گذاشتی مخصوصا اولی.ندیده بودم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد