سامان :: نگین استان چهارمحال و بختیاری
سامان :: نگین استان چهارمحال و بختیاری

سامان :: نگین استان چهارمحال و بختیاری

www.samancity.ir

آغاز برداشت هلو در چهارمحال و بختیاری/ جای خالی صنایع تبدیلی

برداشت هلو در منطقه حاشیه زاینده رود در بخش سامان قطب تولید هلو استان چهارمحال و بختیاری آغاز شد.

به گزارش خبرنگار مهر، هلو (Prunus persica) گیاهی است از خانواده گل سرخ و زیرخانواده پرونوییده و جنس پرونوس. هلو در دوران پیش از تاریخ در کشور چین کاشته می شد و از طریق جاده ابریشم به ایران آورده شد.

برخلاف آنچه که از نام علمی هلو استنباط می شود منشا آن ایران نیست، اما از آنجایی که اروپائیان نخستین بار این گیاه را در ایران مشاهده کردند آن را پرونوس پرسیکا نامیدند.

یونانیان و رومیان هلو را از ایران به سرتاسر اروپا و انگلستان گسترش دادند. هلو تقریبا ۴۰۰ الی۳۰۰ سال پیش از میلاد مسیح روانه اروپا شد.

طول عمر درختان هلویی که در باغ های پرورشی کاشته می شوند بسیار کمتر از این رقم است و معمولا این درختان در حدود هشت سال عمر می کنند.

برگها باریک و دارای راس نوک تیز هستند و برگها از نمای نیمرخ داسی شکل به نظر می رسند و گلها از صورتی کم رنگ تا قرمز جگری و ارغوانی متغیرند و قطری معادل 2.5 سانتی متر دارند.

گلها معمولا به طور منفرد بر روی ساقه گل پدیدار می شوند و گلبرگها می توانند بزرگ و پرزرق و برق یا کوچک و کم جلوه باشند و گل از جوانه جانبی مستقر بر روی ساقه های یک ساله به وجود می آید.

در هلوهای زینتی گل دارای گلبرگهای بسیار و ظاهر میخک مانند است و رنگ آن از صورتی تیره تا سفید متغیر است.

گیاه هلو خود بارور است و معمولا نیازی به گرده افشانی ندارد و میوه آن جزو میوه های هسته دار است.

کشور چین با تولید سه میلیون تن در سال بزرگترین تولید کننده این محصول در جهان است و پس از آن به ترتیب ایتالیا با تولید 1.4 میلیون تن، آمریکا با1.3 میلیون تن، اسپانیا، یونان با ۶۰۰ هزار تن، فرانسه با ۴۶۰ هزار تن، ترکیه با ۴۰۰ هزار تن، شیلی با ۲۷۵ هزار تن، ایران با ۲۶۷ هزار تن و بالاخره آرژانتین با ۲۵۴ هزار تن، مقام های دوم تا دهم را به خود اختصاص می دهند.

میزان تولید سالانه هلو در کشور چین از ۱۹۸۰ به بعد به پنج برابر مقدار قبلی افزایش یافت به طوریکه امروزه میزان تولید آن با سایر کشورهای تولید کننده قابل مقایسه نیست.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان چهار محال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار مهراظهار داشت: پیش بینی می شود در سال جاری 35 هزار تن هلو در استان چهارمحال و بختیاری تولید شود.

حمید رضا منصوری اظهار داشت: در سال گذشته 21 هزار تن هلو در استان تولید شده است.

وی با بیان اینکه این میزان تولید هلو در سه هزار و 554 هزار هکتار تولید شده، بیان داشت: بیشترین تولید هلو در حاشیه رودخانه زاینده رود با توجه به مستعد بودن منطقه برای کشاورزی و کوهستانی بودن منطقه تولید شده است.

وی با اشاره به اینکه واسطه گری در مورد بازار میوه در استان بسیار بالا رفته و قیمت خرید بنگاه با قیمت بازار فاصله زیادی دارد، بیان داشت: برای کنترل قیمت میوه در بازار این استان مسئولان باید بازارچه های محلی را بیشتر تقویت کنند تا از کشاورزان حمایت بیشتری شود و قیمت میوه در بازار مناسبتر باشد.

جای خالی صنایع تبدیلی در چهارمحال و بختیاری

حمیدرضا منصوری با بیان اینکه جای کارخانه صنایع تبدیلی در این استان خالی است، اذعان داشت: بخش خصوصی باید در این زمینه به همکاری ارگانهای زیربط و کشاورزان وارد عمل شود.

وی افزود: وجود کارخانه صنایع تبدیلی در این استان با توجه بر اینکه بیشترین تولیدات کشاورزی به صورت هسته دار است و در مدت زمان کوتاه از بین می رود نیاز ضروری استان است.

منصوری تصریح کرد: با احداث کارخانه تولیدات صنایع  تبدیلی در این استان می توان از محصول مازاد مصرف استفاده بهینه تر با ارزش افزوده بالا و اشتغال مفید و کاربری بیشتر استفاده نمود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد