سامان :: نگین استان چهارمحال و بختیاری
سامان :: نگین استان چهارمحال و بختیاری

سامان :: نگین استان چهارمحال و بختیاری

www.samancity.ir

دهقان سامانی شاعر بلند آوازه چهارمحال و بختیاری

دهقان سامانی ملقب به "سیف الشعرا" یکی از شعرای بزرگ چهار محال و بختیاری است با وجود اینکه وی مردی عرفانی و شاعری توانا در دوران خود بوده ولی آنطور که شایسته است به آثار این شاعر بزرگ پرداخته نشده و مورد معرفی قرار نگرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، میرزا ابولفتح خان دهقان سامانی ملقب به سیف الشعرا  و متخلص به دهقان فرزند باباخان از شاعران لطیف طبع و نغز گوی دوره قاجار است.

من ابوالفتح خان دهقانم / منشا و مولد است سامانم 

نه عجب خویش در این دوران / من ابوالفتح بستی اردانم

در شکوهم امیر اسماعیل / در وقار اردشیر ساسانم

هست چندی که بسته قفسم / ناید از بام عرش اغانم

یاد آردی ای هم آوازان / از من و بشنوید الحانم 

او در سال 1249 هجری قمری در سامان در ساحل زاینده رود زاده شد و پس از کسب تحصیلات ادبی و حکمی به شاعری پرداخت.

وی دیوان شعری شامل 10هزار بیت از مثنوی و غزل و قصیده دارد و یکی از نظریه پردازان نطامی گنجوی است و هزار دستان را در نطم کتاب الف لیل و لیله" هزار و یک شب" پرداخته است.

آرامگاه دهقان سامانی

در گسترده ادب فارسی عصر قاجار، هر جا سخن از دهقان سامانی به میان می آید نام او با نام مشوق وی" رکن الملک شیرازی " در آسمان ادب و فرهنگ اسلامی می درخشد.

خود شاعر نیز نام خویش را با حالت رفعی اشاره کرده است:

گرچه دهقان"ابوالفتح" نبینم هیچ فتح / من در فصل گل میخانه را در بسته اند

در راستای بیان مقام عالی اخلاقی، عرفانی و ادبی دهقان، عناوین و القاب و تعاریف بسیاری از سوی هم عصران او به کار رفته است.

یگانه لقب رسمی آن لقب سیف الشعراست و شاعر این لقب را بارها در اشعار خود ذکر کرده و در بسیاری از موارد این لقب به عنوان اسم شعری جانشین لفظ "دهقان"که تخلص او محسوب می شود، شده است:

از دو ابروی تو "سیف الشعرا" شد لقبم / زآن به تسخیر سخن تیغ زبانم دادند

تخلص شعری میرزا ابولفتح خان دهقانی چنانچه از اشعارش بر می آید دهقان بوده است و کمتر قطعه، قصیده، مسمط و غزلی را می توان یافت که فاقد این تخلص باشد.

پدرش "بابا خان" از روسای بزرگ، زادگاهش شهر سامان بود مادرش نیز (خورشید)یا خورشید جهان نام داشت.

پدر و اجداد او از وضعیت مالی خوبی برخوردار بوده اند و از جمله محترمان سامان نیز به شمار می آمدند ودهقان سامانی تنها یادگار باباخان بوده و از این جهت شاعر خواهر و برادر تنی نداشته است. 

وی شاعری را از نوجوانی آغاز کرد و دیری نپایید که در حوزه چهار محال و بختیاری و اصفهان معروفیت تمام به دست آورد.

مهمترین اثر او منظومه عظیم هزار دستان است که به شکل منظوم افسانه های هزار و یک شب است و بالغ بر دو هزار بیت به صورت مثنوی بوده و کتاب دیگر وی داوود نامه و اثر دیگر وی شکرستان است.

درباره تاریخ فوت و تولد دهقان نظرات مختلفی گفته شده به گونه ای که درباره تاریخ فوت وی اطلاعات دقیقی وجود ندارد.

دهقان سامانی در محلی به نام ایوان کیف و آرامگاهی که بعدها بر روی قبر وی ساخته شده مدفون است.  

یکی از شهروندان سامان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: دهقان سامانی یکی از شعرای بزرگ ایران است ولی متاسفانه آنطور که باید به معرفی دهقان در اثار او پرداخته نشده است.

وی افزود: آرامگاه دهقان نیز از امکانات مناسبی برخوردار نیست.

شهردار سامان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: مرمت مقبره دهقان از هشت سال پیش شروع شده و هم اکنون نیز به پایان نرسیده است.

محسن حیدری افزود: مرمت مقبره توسط سازمان میراث فرهنگی  انجام شده است که  تا کنون 80 درصد پیشرفت کاری داشته است.

وی افزود: با توجه به اینکه سامان یکی از قطبهای گردشگری در استان محسوب می شود و دارای آثار و میراث فرهنگی فراوانی همچون مقبره دهقان سامانی است مسئولیت گردشگری شهر سامان بر عهده مسئولان شهر سامان بوده است.

وی با بیان اینکه میراث فرهنگی هیچگونه اقدام و همکاری دراین مورد انجام نداده است، بیان داشت: متاسفانه میراث فرهنگی تاکنون برنامه خاصی برای گردشگری این شهر تدوین نکرده و طرح گردشگری به این شهر نداده است.

وی عنوان کرد: این سازمان به امید آن نشسته که مسئولان دستگاه های اجرایی این شهر که هر کدام موظف انجام امور خود هستند به وظایف گردشگری برسند و از کارهای خود خارج شده و مسئولیت گردشگری را بر عهده بگیرند.

وی همچنین با اشاره به اینکه به علت نیمه ساز بودن پروژه مقبره، اطراف مقبره دهقان امنیت وجود ندارد، اظهار داشت: میراث فرهنگی  با تسریع در انجام  کار، این پروژه را پایان دهد و اتمام این پروژه موجب حفظ امنیت در اطراف مقبره می شود.
 
وی با بیان اینکه پروژه مقبره دهقان هنوز تکمیل و به بهره برداری نرسیده است، افزود: مسئولیت هرگونه مشکلات اجتماعی احتمالی که در اطراف مقبره به وجود بیاید بر عهده سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواهد بود.
 
بخشدار سامان در گفتگو با خبرنگار مهر در این خصوص اظهار داشت: پروژه مرمت و بازسازی مقبره دهقان سامانی تا پایان سال جاری به اتمام می رسد.
 
اصغر مظفری اظهار داشت: وجود شاعران بزرگی همانند دهقان سامانی و عمان سامانی باعث ترویج شعر و ادب در شهر سامان شده است.
 
یکی از مسافران در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: عدم وجود سرویس بهداشتی و نبود روشنایی مناسب، جمع شدن نخاله های ساختمانی در اطراف مقبره از مشکلات این مکان است.
 
وی افزود: به علت نظارت نامناسب، دیوارهای مقبره این شاعر از نوشته های و یادگاریها پر شده و چهره زشتی به مقبره این شاعر بزرگ داده است.

نظرات 7 + ارسال نظر
ث6 شنبه 3 اسفند 1392 ساعت 17:50

لطفا کامل تر.ممنون.

هستی شنبه 24 اسفند 1392 ساعت 20:49

خیلی خوب بود ممنون

دختر جمعه 15 فروردین 1393 ساعت 19:58 http://hgmhjfuj.com

اگه میشه بیشتر در موردش بنویسید ممنوننننننننننننننننننننننننننننننننننننن

نسرین شنبه 16 فروردین 1393 ساعت 22:25

مرسی خوب بئد ولی بیشتر مطلب بذارید لظفا

mohamad یکشنبه 13 اردیبهشت 1394 ساعت 13:21

خیلی خوبه اما کافی نیست

yashar دوشنبه 23 فروردین 1395 ساعت 14:54

کافی نیست به خدا کمه ولی ممنوننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننم

Ŝąłąř یکشنبه 22 اسفند 1395 ساعت 19:46 http://samancity.ir

عالیه ممنون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد