سامان :: نگین استان چهارمحال و بختیاری
سامان :: نگین استان چهارمحال و بختیاری

سامان :: نگین استان چهارمحال و بختیاری

www.samancity.ir

جاده های توریستی"سامان" مملو از زباله/ امکانات رفاهی فراهم نیست

جاده های منتهی به شهر توریستی سامان مورد بی مهری مسافران و گردشگران قرار گرفته و مملو از زباله شده و زیبایی این منطقه را کمرنگ کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، استان چهارمحال و بختیاری به لحاظ موقعیت اقلیمی و تاریخی از مناطق بسیار جذاب و دیدنی و بکر ایران است که با داشتن منابع طبیعی غنی، جاذبه­های فراوان گردشگری و اکوسیستم­های نادر از جمله مناطق مورد توجه باستان شناسان، اکولوژیست­ها و توریست­ها قرار گرفته است.

وجود جاذبه­های گردشگری همچون دشت لاله واژگون، یخچال­های دائمی زرد کوه بختیاری، پیست اسکی چلگرد و کوهسارهای چشم نواز تنها بخشی از جاذبه­های این استان است که در چند سال اخیر مورد توجه گردشگران و سرمایه­ داران داخلی و خارجی قرار گرفته است.
 
وجود دو رودخانه مهم کشور، یعنی زاینده رود و کارون در این استان که از کوه­های این منطقه سرچشمه می­گیرند و حدود 10 میلیارد متر مکعب آب از آن خارج می­شود، می­طلبد که با توجه به حساسیت موضوع آب و تولید آن در کشور به پوشش گیاهی این منطقه توجه خاصی شود.
 
 شهر سامان به عنوان یکی از شهر­های استان چهارمحال و بختیاری و شهرستان شهرکرد و نیز بخشی از پیکره پرجاذبه ایران زمین دارای ویژگی­ها و قابلیت­های با ارزش کم نظیر و گاهی منحصر به فرد و توأم با جذابیت­های تاریخی و فرهنگی است.
 
بخش سامان و روستاهای آن  را به عنوان مهمترین منطقه گرشگری و شلوغ ترین منطقه این استان می توان برشمرد.
 
شهر سامان دارای جاذبه‌های زیادی در جهت گردشگری و صنعت توریسم است زیرا آب و هوای شهر سامان و باغات بادام، گردو و ... در این شهر و همچنین زاینده رود و تفرجگاه­های حاشیه ای آن همراه با دهکده‌های توریستی اطراف آن و آثار تاریخی از قبیل پل زمانخان و همچنین آسیاب‌های آبی که در اطراف زاینده رود قرار دارند، جاذب توریست هستند.
 
همچنین اهمیت ویژه این شهر در این است که در میان مسیر گردشگری اصفهان، شهرکرد قرار دارد و هر دو این شهر‌ها از مناطق گردشگری کشور محسوب می شوند و شهر سامان که در این مسیر قرار گرفته از این امکان برخوردار است.
 
تمامی مسیر حاشیه زاینده رود از سامان تا فراقوش دارای مناظر زیبا و چشم نواز است که از ترکیب رودخانه، باغهای سرسبز دو طرف جاده با هوای پاک به وجود آمده است .
 
این مسیر به دلیل وجود مجموعه‌های تفریحی درمحل  پل زمانخان و شرایط اقلیمی مساعد در حدود 9 ماه از سال و دسترسی نزدیک به مرکز استان و شهر‌های استان اصفهان، همیشه مورد توجه گردشگران بوده است.
 
در انتهای این مسیر سد و دریاچه زاینده رود وجود دارد که به نوبه خود زیباست. در مسیر زاینده رود هنوز مناطق صنعتی مستقر نشده لذا هوای مطبوع و باغهای سرسبز اطراف آن بسیار دلپذیر است و باغ‌ها و جنگل‌های حاشیه زاینده رود بر جاذبه‌های شهر سامان افزوده است.
 
ترکیب مناظر رود خروشان زاینده رود، پل زمانخان و طبیعت زیبای منطقه و نیز اقدام‌های انجام شده برای رفاه گردشگران، این ناحیه را در زمره مهمترین قطب‌های گردشگری استان قرار داده است.
 
دهکده سیاحتی زاگرس که دارای واحدهای اقامتی زیبا و مشرف به زاینده رود و پل زمانخان است در مجاورت این پل بنا شده است.
 
اما در میان هم زیبایی بی مهری بسیاری از مسافران موجب کمرنگ شدن زیبایی این منطقه شده است.
 
 
وجود زباله ها در کنار جاده های منتهی به شهر سامان و روستاهای این بخش موجب ناراحتی دوست داران طبیعت شده است.
 
یکی از مسافران در گفتگو با خبرنگار مهر در سامان گفت: در طول مسیر که حرکت می کردیم شاهد زباله های مختلف در کنار جاده بودیم.
 
وی افزود: جای تاسف دارد بسیاری از مسافران بدون در نظر داشتن  حقوق دیگران زباله های خود را در جاده های می ریزند و موجب ایجاد آلودگی در منطقه می شوند.
 
وی همچنین به عدم وجود سطل های زباله در پارکینگ جاده ها اشاره کرد و بیان داشت: شهرداری این منطقه باید به این مهم اهمیت ویژه ای بدهد.
 
وی همچنین به مشکلات دیگر در منطقه  پل زمانخان سامان اشاره و عنوان کرد: کمبود پارکینگ در این منطقه موجب  سرگردانی خانواده من و بسیاری خانواده های دیگر در این محل زیبا شد.
 
وی بیان داشت: همه مسافران مجبور بودند ماشینهای خود را جلوی هم پارک کنند و همچنین شماره موبایل خودشان را روی شیشه بنویسند که اگر ماشینی خواست محل را ترک کند بتوانند با وی تماس بگیرند.
 
وی افزود: عدم وجود پارکینگ مناسب  و کافی در این محل موجب خسارت به ماشین های زیادی در این منطقه شد و ناراحتی از بسیاری ازمسافران را سبب شد.
 
یکی دیگر از مسافران نیز به کمبود فضا برای نشستن در این منطقه در در روز های تعطیل اشاره کرد و بیان داشت: کمبود فضا برای نشستن خانواده ها موجب شده بود فاصله نشستن خانواده ها در کمپینگ این محل به کمتر از یک متر برسد.
 
وی بیان داشت: در این محل نزدیک بودن خانواده ها وهمچنین وجود گروهای مجرد در اطراف خانواده ها موجب بسیاری از مشکلات برای خانواده  شده که مسئولان باید  فضای این منطقه را گسترش یا محل را مختص خانواده قرار دهند و از افراد مجرد جلوگیری کنند.
 
یکی دیگر از مسافران به ساخت بی رویه ویلا ها اشاره کرد و بیان داشت: مناظر طبیعی این منطقه با نگاهی به ویلا در حال از بین رفتن است.
 
وی افزود: شما با نگاه به این بالای روخانه شاهد دهکده سیاحتی هستید که موجب از بین رفتن زیبایی این رودخانه شده است.
 
وی با اشاره به اینکه  زیبایی این منطقه به تمام مردم تعلق دارد، تصریح کرد: مردم در اینجا دنبال محل نشستن می گردنند  اما کسانی که دارای وضعیت مالی خوب هستند با خرید ویلاهایی که زمین آنها متعلق به تمام مردم بوده است به راحتی از زیبایی این منطقه استفاده می کنند.
 
بخشدار سامان  نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با متخلفین تخلیه زباله در حریم جاده ها برخورد جدی صورت می گیرد.
 
اصغر مظفری به برخورد جدی با متخلفین تخلیه زباله در حریم جاده های بخش سامان خبر داد و اظهار داشت: دفع بهداشتی زباله در بخش توریستی سامان و تلاش برای ایجاد رابطه متقابل از منبع تولید زباله تا دفع زباله  در اولویت کاری  دهیاران و مسئولان است.

مظفری افزود: مدیریت پسماند در دوره جدید به دلیل تغییرات که در الگو و شیوه زندگی افراد به ویژه روستائیان حاصل شده، اهمیت قابل توجهی دارد.
 
وی با تاکید بر اینکه مردم در مدیریت پسماند در منطقه های توریستی نقش موثری را ایفا می کنند، تصریح کرد: دهیاران و مسئولان بهداشتی مناطق توریستی باید زمینه های فرهنگسازی این امر مهم را در دستور کار خود قرار دهند.
 
اگر مناطق مزبور به نحو مطلوبی مورد بازسازی و بهسازی قرار گرفته و در کنار آنها وسایل و امکانات کافی برای اگردشگری فراهم شود می تواند سهمی بسزایی در وضعیت فرهنگی تفریحی و نیز اقتصادی منطقه داشته باشند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد