سامان :: نگین استان چهارمحال و بختیاری
سامان :: نگین استان چهارمحال و بختیاری

سامان :: نگین استان چهارمحال و بختیاری

www.samancity.ir

دهقان سامانی

میرزا ابو الفتح خان دهقان سامانی، ملقّب به «سیف الشعراء»و متخلّص به«دهقان» متولد سامان از توابع شهرستان شهرکرد در استان چهار مخال و بختیاری است.دهقان یکی از شاعران بنام ایران در دوره قاجاریه است. پدرش«باباخان»،از رؤسا و بزرگ زادگان سامان بود.مادرش نیز«خورشید» یا«خورشید جهان»نام داشته است.

از معروف‏ترین آثار دهقان، می‏توان به دیوان اشعار او اشاره کرد که به«شکرستان»معروف است

درباره تاریخ فوت و تاریخ تولد دهقان نظرات مختلفی گفته شده به گونه‏ای که درباره تاریخ فوت از 1240 تا 1267 قمری یعنی چیزی در حدود 27 سال را گفته اند. حتی از تاریخهایی که از لابه‏لای اشعار خود او به دست می‏آید نیز به یقین نمی‏توان تاریخ تولد او را مشخص کرد.با این حال، حدس زده می شود که در خلال سال های 1260 تا 1265 قمری به دنیا آمده باشد.

نظرات 1 + ارسال نظر
اصیل پنج‌شنبه 29 بهمن 1388 ساعت 17:10 http://farhangdust.blogfa.com/

«علی اکبر مهدی پور دهکردی» نوازنده پیشکسوت سرنا و کرنا و نوازنده موسیقی تحویل سال نو که به موسیقی نوروزنامه در ایران شهرت دارد، دارفانی را وداع گفت.

مردم ایران موسیقی آغاز سال نو را که در لحظه تحویل سال از تلویزیون پخش می شود، به یاد دارند.

مدیرکل اداره فرهنگ وارشاد اسلامی چهارمحال وبختیاری گفت: استاد علی اکبر مهدی پور یکی از نوازندگان موسیقی مقامی و سنتی ایران، در بسیاری از کشورها طنین موسیقی بختیاری را به گوش علاقه مندان رسانده بود.

داریوش رضوانی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: وی به عنوان نوازنده سرنا و کرنا همواره در جشنواره های موسیقی فجر حضور داشت و مورد احترام موسیقی دانان بزرگ بود.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد